عنوان : در انتخاب رم ، فركانس مهمتر است يا زمان تأخير ؟

۵۶۳ بازديد

در اينجا مي خواهيم در زمان انتخاب رم عملكرد و اهميت فركانس و زمان تأخير را در آن بررسي كرده تا مشخص گردد كه كداميك به ديگري ارجحيت دارد . ولي قبل از آن دو اصطلاح بايد تعريف گردند كه عبارتند از : فركانس و زمان تأخير .

زمان يا تايمينگ رم چيست ؟

زمان تأخير ، تايمينگ و يا لتنسي حافظه يكي از مهمترين مباحثي است كه كاركرد و سرعت رم را مشخص مي كند . اگر برايتان مهم است كه از حداكثر توان رم استفاده نماييد كه اصطلاحاً اوركلاكينگ گفته مي شود بهتر است از مشاوره با متخصصين بهره مند شويد .

توجه داشته باشيد كه بر روي بسياري از قطعات رم ميزان تايم آنها درج نمي شود و براي اطلاع مي بايست به سراغ دفترچه هاي راهنما برويد .

مفهوم تأخير در زمان رم

حروف مخفف شده C L نشان دهنده زمان تأخير است . از زمان درخواست از طرف چيپست يا پردازنده تا زمان خروج درخواست ها از رم را زمان تأخير رم مي گويند . به واحد اندازه گيري آن كلاك گفته مي شود . براي مثال C L 12 به معناي 12 كلاك است .

فركانس چيست ؟

تمامي سخت افزارهاي موجود در يك كامپيوتر داراي مقاديري فركانس از نوع ديجيتال هستند . در زمان تهيه و خريد يك كيت يا ماژول رم  به تطبيق فركانس آن قطعه با فركانس قابل پشتيباني توسط مادربرد توجه داشته باشيد .

فركانس بالاتر به معناي كلاك پالس هاي بيشتر است . اصطلاح پهناي باند را زياد شنيده ايد ، پهناي باند همان فركانس حافظه رم است كه با واحد مگاهرتز خوانده مي شوند .

اهميت فركانس و زمان تأخير

تا اينجا متوجه شديم كه هردو عنوان فركانس و زمان تأخير به اندازه يكديگر داراي اهميت هستند ولي در جايگاه خودشان و از جهت اهداف كاربر .

آنچه كه بايد درخصوص اين دو عنوان به آن توجه كرد اين است كه بايد يك بالانس دربين آن دو برقرار كرد . به اين معنا كه در هر تقاضايي اهميت بيشتر در فركانس و زمان تأخير تغيير پيدا مي كند . براي مثال در زمان نقل و انتقال يك فايل ويدئويي به طبع پهناي باند يا فركانس حرف اول را مي زند ولي در زمان استفاده از يك موتور بازي ، زمان تأخير است كه اهميت بيشتري پيدا مي كند .

مقايسه ماژول هاي مختلف

برخي از كارشناسان اقدام به مقايسه ماژول هاي مختلف درخصوص بازي ها و نرم افزارهاي تخصصي كرده اند و آنها را در جداول مقايسه اي منتشر كرده اند . جالب اينجاست كه بدانيد در برخي از پردازش ها پرفورمنس رم هاي مياني تفاوت چنداني با مدل هاي جديدتر از خود ندارند . اين جدول ها باتوجه به تقسيم فركانس رم برتايمينگ به دست مي آيند .

آنچه كه با اين جداول بدست مي آوريم ايجاد و برقراركردن تعادل و توازن براساس نيازهاي كاربران و موضوع نرم افزارها مي باشد .

چه نوع رمي براي ما مناسب است ؟

ميزان و مقدار حافظه رم بايد به اندازه اي باشد كه درخواست هاي روزمره شما را تأمين نمايد . سرعت در پاسخ گويي به درخواست هاي شما نبايد به كندي و آهستگي صورت پذيرد ، چون باعث اتلاف وقت و بي حوصلگي شما مي شود .

تصميم گيرنده شما هستيد

انتخاب ارجحيت رم بيشتر يا فركانس سريع تر به عهده شما مي باشد . بايد به نحوه و ميزان دريافت اطلاعات و توقعاتي كه از كامپيوتر يا لب تاپتان داريد توجه كنيد و ببينيد تا چه انتظاراتي از آن داريد.

اگر خواهان اطلاعات زيادي هستيد و برايتان زياد مهم نيست كه چند ثانيه ديرتر از آنها استفاده نماييد ، مسلماً حافظه رم بالاتري را نصب نماييد و اگر به هر علتي سرعت در ورود اطلاعات درخواستي شما ، برايتان اهميت بيشتري دارد به سراغ فركانس بالاتر برويد.

منبع: دانوتِك

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.