بازسازي تاريخ تكاملي منطقه كهكشاني ما

۷۱ بازديد

ستاره شناسان مركز اخترفيزيك هاروارد و اسميتسونيان (CfA) و موسسه علوم تلسكوپ فضايي (STScI) آمريكا در پژوهشي كه به دنبال بازسازي تاريخ تكاملي منطقه كهكشاني ما است، نشان داده اند كه چگونه زنجيره رويدادهايي كه از 14 ميليون سال پيش شروع شده اند، منجر به ايجاد حباب بزرگي گرديده اند كه مسئول تشكيل همه ستاره هاي جوان در نزديكي ما است.

به گفته اين دانشمندان، در اين پژوهش، ما براي اولين بار است كه مي‌توانيم چگونگي شروع تشكيل ستاره‌هاي نزديك خود را را توضيح دهيم.به گزارش سيناپرس،در شكل هاي ارائه شده در مقاله حاصل از پژوهش فوق، يك تصوير سه بعدي از فضا-زمان ارائه شده است كه تمام ستارگان جوان و مناطق ستاره ساز را در فاصله 500 سال نوري از زمين و بر روي سطح يك حباب غول پيكر به نام حباب محلي نشان مي دهد.

بنا بر اطلاعات اين تحقيق، اگرچه اخترشناسان، پيشتر از وجود چنين حبابي اطلاع پيدا كرده بودند، اكنون مي توانند نحوه آغاز به وجود آمدن اين حباب و تأثيرگذاري آن بر حجم عظيم گازهاي اطراف را ديده و درك كنند.

دانشمندان با استفاده از مجموعه‌اي از داده‌هاي جديد و تكنيك‌هاي علوم داده، انيميشن فضا-زماني ساخته اند كه نشان مي‌دهد چگونه مجموعه‌اي از ابرنواخترها كه براي اولين بار ۱۴ ميليون سال پيش منفجر شدند، گاز بين‌ستاره‌اي را به بيرون رانده و ساختاري حباب‌مانند با سطحي ايجاد كردند كه براي شكل‌گيري ستاره‌ها آماده است.

در حال حاضر، هفت ناحيه معروف ستاره‌ساز يا اصطلاحا ابرهاي مولكولي روي سطح حباب فوق شناسايي شده اند. اين ها نواحي متراكمي در فضا هستند كه ستارگان مي‌توانند در آن ها شكل بگيرند. به بيان مجريان اين تحقيق، طبق محاسبات ما، حدود 15 ابرنواختر در طول ميليون‌ها سال منفجر شده‌اند تا حباب محلي را كه امروز مي‌بينيم، تشكيل دهند. اين حباب با شكل عجيبي كه دارد، خفته نبوده و به آرامي به رشد خود ادامه مي دهد.

آن ها مي افزايند: حباب مورد اشاره، با سرعت 4 مايل در ثانيه در حال حركت است. با اين حال، بيشتر قدرت خود را از دست داده و از نظر سرعت به وضع نسبتا ثابتي رسيده است.

در اين پژوهش كه يافته هاي آن را نشريه معتبر و پيشروي جهان، Nature، منتشر كرده است، سرعت انبساط حباب و همچنين مسيرهاي گذشته و حال ستارگان جواني كه در سطح آن شكل مي‌گيرند، با استفاده از داده‌هاي به‌دست‌آمده توسط گايا، يعني رصدخانه فضايي كه توسط آژانس فضايي اروپا پرتاب شده است، به دست آمده اند.

محققان در انتها به اين نكته عجيب اشاره كرده اند كه زماني كه اولين ابرنواختر ايجادكننده حباب محلي، منفجر شد، خورشيد ما از بسيار دور از واقعه بوده است. به گزارش خبرگزاري سينا،اما حدود پنج ميليون سال پيش، مسير خورشيد از طريق كهكشان، مستقيماً به داخل حباب كشانده شده و اكنون اين ستاره منظومه شمسي و طبعا كره زمين ما، به شكلي غريب، تقريباً درست در مركز حباب قرار دارند!

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.