درمان قطعي پيش ديابت چيست؟ جديدترين توصيه‌هاي خانگي + پزشكي

۶۸ بازديد

همان‌طور كه مي‌دانيد در سراسر جهان افزايش شروع تعداد افرادي كه مبتلا به ديابت مي‌شوند در حال افزايش است. افرادي كه مبتلا به پيش ديابت هستند بايد هرچه سريع‌تر آن را درمان كنند تا از ابتلا به ديابت نوع ۲ و عوارض قلبي عروقي ناشي از آن در امان بمانند. در اين مطلب از جوان ايراني به علائم پيش ديابت اشاره كرده و نحوه تشخيص آن را براي شما بيان مي‌كنيم. در پايان، درمان قطعي آن را به طور كامل را براي شما عزيزان شرح خواهيم داد.



انجمن ديابت آمريكا توصيه مي‌كند كه اگر  اضافه وزن داريد، براي پيشگيري از ابتلا به پيش ديابت و ديابت نوع ۲ قبل از ۳۵ سالگي غربالگري ديابت انجام دهيد. اگر شما قبلاً هنگام بارداري، ديابت بارداري داشته‌ايد، پزشك شما حداقل در هر ۳ سال يك‌بار سطح قند خون شما را بررسي مي‌كند.

 

علائم پيش ديابت چيست؟
پيش ديابت هيچ نشانه و علائم مشخصي ندارد، ممكن است شما مبتلا به آن باشيد اما خودتان اطلاع نداشته باشيد. شما عزيزان بايد بدانيد كه تقريباً افرادي كه به ديابت نوع دو مبتلا مي‌شوند، قبل از آن پيش ديابت داشتند. درواقع پيش ديابت وضعيتي است كه در آن سطح گلوكز خون بالاتر از حد طبيعي بوده، اما انقدر بالا نيست كه به عنوان ديابت شناسايي شود. اما صرفاً ابتلا به پيش ديابت به اين معنا نيست كه حتماً به ديابت نوع ۲ مبتلا مي‌شويد.

 

شما عزيزان ممكن است برخي از علائم ديابت و عوارض جانبي آن را تجربه كنيد. بنابراين اگر فكر مي‌كنيد كه پيش ديابت داريد و يا حتي اگر در خانواده شما فردي به اين بيماري مبتلا است، حتماً با پزشك مشورت كنيد.

اگر احساس كرديد قند خون شما بالاتر از حالت نرمال است و برخي از شرايط يا علائم آن را داشتيد، هيچ‌وقت روحيه خود را نبازيد، آرامش داشته باشيد و بدانيد كه پيش ديابت به اين معنا نيست كه شما حتماً به ديابت نوع ۲ مبتلا خواهيد شد. شما اگر از يك برنامه درماني مشخص پيروي كنيد، همچنين رژيم غذايي سالم و فعاليت بدني مناسب داشته باشيد، ممكن است از ديابت پيشگيري كنيد و يا آن را به تأخير بيندازيد.

اگر برايتان سؤال شده كه عوامل خطر پيش ديابت چيست، در ادامه اين مقاله از جوان ايراني با ما همراه باشيد تا به طور كامل شرح دهيم.

 

عوامل خطر پيش ديابت چيست؟
طي تحقيقات انجام شده توسط مجله جوان ايراني، بيماري پيش ديابت با ژنتيك و سبك زندگي افراد مرتبط است. مهم‌ترين عوامل خطر آن را در اين بخش بررسي مي‌كنيم.

سن افراد
معمولاً افراد بالاي ۴۵ سال، بيشتر در معرض خطر ابتلا به ديابت هستند و بايد آزمايش‌هاي مكرر را انجام دهند.

وزن بدن
اگر شاخص توده بدني شما (BMI) عدد ۲۵ است، ممكن است پزشك از شما درخواست كند كه از نظر پيش ديابت آزمايش‌هاي منظم را انجام دهيد.

اندازه دور شكم
شما عزيزان بايد دقت كنيد كه ايجاد چربي زياد در اطراف شكم، خطر ديابت را افزايش مي‌دهد. بنابراين اگر در دور شكم شما چربي بسيار زيادي وجود دارد، ممكن است پزشك شما را از نظر پيش ديابت نيز بررسي كند.



نژاد و قوميت افراد
بيماري پيش ديابت در افرادي كه آسيايي، آمريكايي، آفريقايي، اسپانيايي هستند رواج بسيار بيشتري دارد.



رژيم غذايي روزانه
گوشت‌هاي فرآوري شده، گوشت قرمز و نوشيدني‌هاي شيرين با قند بالا خطر ابتلا به پيش ديابت را بسيار افزايش مي‌دهد.


عدم تحرك بدني
اگر شما در هفته ورزش نكنيد و هيچ نوع تحريك بدني نداشته باشيد، بايد بدانيد خطر ابتلا به ديابت در شما بسيار بالا است. اما ورزش منظم كمك مي‌كند كه وزن شما در محدوده متعادل قرار بگيرد.جوان ايراني (irjavan.com)


سابقه پزشكي
اگر مبتلا به هركدام از بيماري‌هايي مانند ديابت، بارداري، فشارخون بالا و افزايش سطح كلسترول يا تري گليسيريد بالا بوديد، بايد بدانيد كه در خطر بالاتر مقاومت به انسولين و پيش ديابت قرار داريد.


سابقه خانوادگي
اگر يكي از بستگان نزديك شما مبتلا به ديابت نوع ۲ باشد، بايد بدانيد كه شما نيز در معرض خطر بيشتري براي اين بيماري هستيد. بنابراين مراقب باشيد!


مصرف دخانيات و الكل
مصرف سيگار، دخانيات و مشروبات الكلي باعث افزايش خطر مقاومت به انسولين شده و همچنين سايز دور شكم شما نيز افزايش پيدا مي‌كند كه تمامي موارد از عوامل خطر پيش ديابت هستند.


سندروم تخمدان پلي كيستيك
خانم‌هايي كه مبتلا به سندروم تخمدان پلي كيستيك هستند، مستعد ابتلا به پيش ديابت نيز مي‌شوند. علائم اين سندروم شامل اضافه وزن يا چاقي، پرمويي و عادت ماهيانه نامنظم است.



ديابت دوران بارداري
يكي ديگر از عواملي كه شما و فرزندتان در معرض خطر ابتلا به پيش ديابت هستيد، ديابت بارداري است. بنابراين بايد بسيار مراقب باشيد.

 

نحوه تشخيص پيش ديابت چگونه است؟
چندين آزمايش براي تشخيص ديابت وجود دارد كه با توجه به شرايط شما، پزشكان آن را تجويز مي‌كنند. در ادامه اين بخش از جوان ايراني به بررسي اين آزمايش‌ها مي‌پردازيم.

آزمايش هموگلوبين
اين آزمايش، ميانگين سطح قند خون شما را در ۲ يا ۳ ماه گذشته نشان مي‌دهد.


ميزان هموگلوبين
اگر اين ميزان زير ۵.۷٪ باشد طبيعي است. بين ۵.۷٪ تا ۶.۴٪ به عنوان پيش ديابت شناخته مي‌شود. ۶.۵٪ و يا بيشتر در دو آزمايش جداگانه نشان‌دهنده اين است كه شما ديابت داريد. البته برخي از شرايط، نتيجه آزمايش را جابجا مي‌كند مانند بارداري.



آزمايش قند خون ناشتا
براي تشخيص پيش ديابت و يا ديابت پزشك نمونه خونه شما را در هنگام ناشتايي مي‌گيرد. درواقع بايد بدانيد ۸ ساعت ناشتايي نياز است.



اگر ميزان قند خون شما كمتر از ۱۰۰ ميلي‌گرم در دسي ليتر باشد طبيعي است. اگر بين ۱۰۰ تا ۱۲۵ ميلي‌گرم در دسي ليتر باشد به عنوان پيش ديابت شناخته شده، اگر ۱۲۶ يا بالاتر برود، در دو آزمايش جداگانه هم همين مقدار باشد به عنوان ديابت در نظر گرفته مي‌شود.



تست تحمل گلوكز خوراكي
اين تست را پزشكان در دوران بارداري كمتر از ساير موارد تجويز مي‌كنند. براي آزمايش تحمل گلوكز خوراكي بايد يك شب ناشتا باشيد و سپس در آزمايشگاه يك مايع شيرين به شما داده مي‌شود. سطح قند خون شما به طور دوره‌اي براي دو ساعت آزمايش گرفته مي‌شود.



اگر ميزان قند خون شما كمتر از ۱۴۰ ميلي‌گرم در دسي ليتر باشد، طبيعي است. اگر بين ۱۴۰ تا ۱۹۹ ميلي‌گرم در دسي ليتر باشد نشان‌دهنده اين است كه شما پيش ديابت داريد. اگر ۲۰۰ ميلي‌گرم بر دسي ليتر باشد، پس از دو ساعت نشان‌دهنده ديابت است.

 

جلوگيري از پيشرفت پيش ديابت به ديابت نوع ۲
اگر پيش ديابت داريد، بايد سبك زندگي خود را تغيير دهيد تا به ديابت نوع ۲ مبتلا نشويد. در اين بخش از مجله جوان ايراني به بررسي راهكارهايي مي‌پردازيم تا شما به ديابت نوع ۲ مبتلا نشويد.


رژيم غذايي سالم
غذاهاي سالم بخوريد. رژيم غذايي شما بايد سرشار از سبزيجات و ميوه‌هاي تازه، آجيل، غلات و روغن زيتون باشد. همچنين مواد غذايي كم‌چرب اما پر فيبر را مصرف كنيد. سعي كنيد در هفته غذاهاي متنوع بخوريد تا به ديابت نوع ۲ مبتلا نشويد.



انجام فعاليت بدني
حتماً در طول روز فعال‌تر شويد. فعاليت بدني علاوه بر اينكه به شما كمك مي‌كند وزن خود را كنترل كنيد، باعث مي‌شود تا انسولين به طور موثر‌تري در بدن شما مصرف شود. سعي كنيد ۱۵۰ دقيقه فعاليت هوازي متوسط و يا اينكه ۷۵ دقيقه تركيبي از ورزش‌هاي هوازي متوسط و شديد را انجام دهيد.


 كاهش وزن اضافي
اگر اضافه وزن داريد، سعي كنيد وزن خود را كاهش دهيد‌.

حتي اگر ۵ يا ۷ درصد از وزن بدن خود را كاهش دهيد، به ميزان قابل توجهي خطر ابتلا به ديابت نوع ۲ كاهش پيدا مي‌كند. احتمالاً اين سؤال براي شما ايجاد شده كه چگونه مي‌توان وزن خود را كاهش داد. براي اين منظور مي‌توانيد سبك زندگي خود را تغيير داده و عادت غذايي خود را تنظيم كنيد، همچنين بر روي ورزش تمركز كافي داشته باشيد.



سيگار و الكل را ترك كنيد
اگر سيگار مي‌كشيد براي اينكه نحوه عملكرد انسولين بهبود يابد حتماً آن را ترك كنيد. در اين صورت سطح قند خون شما در محدوده نرمال قرار مي‌گيرد. همچنين مصرف الكل بسيار مضر است. اگر نمي‌توانيد به طور كامل الكل را ترك كنيد، اگر خانم هستيد نبايد بيشتر از يك‌بار و اگر آقا هستيد نبايد بيشتر از دو بار در طول روز مصرف كنيد.

مصرف دارو
اگر خطر ابتلا به ديابت نوع ۲ در شما بسيار بالا باشد، پزشك تشخيص مي‌دهد كه شما بايد دارو مصرف كنيد. معمولاً پزشكان متفورمين را تجويز مي‌كنند‌، همچنين داروهايي براي كنترل فشارخون بالا و كلسترول بالا تجويز مي‌شود.

البته براي كودكان معمولاً مصرف دارو توصيه نمي‌شود.

پيگيري سطح قند خون
پزشكان توصيه مي‌كنند كه افرادي كه به پيش ديابت مبتلا هستند به صورت سالانه سطح گلوكز قند خون را آزمايش دهند و تحت نظارت باشند. در اين صورت اگر قند خون شما افزايش يابد به تشخيص زودهنگام آن كمك فراواني مي‌كند.

 

چه زماني به پزشك مراجعه كنيم؟
اگر علائم ديابت را داريد، هرگونه عوامل خطر و سابقه خانوادگي ابتلا به اين‌گونه بيماري‌ها را داريد، بايد تحت نظر پزشك باشيد و آزمايش‌هاي مكرر را انجام دهيد. همچنين افرادي كه ۴۵ سال و يا بيشتر دارند، بايد از نظر پيش ديابت و همچنين ديابت نوع ۲ بررسي شوند. شما عزيزان بايد بدانيد كه تشخيص زودهنگام پيش ديابت به پيشگيري از ديابت نوع ۲ كمك فراواني مي‌كند. درواقع شما هنگامي‌كه متوجه شويد پيش ديابت داريد بايد سبك زندگي خود را تغيير داده و راهكارهايي كه پزشك به شما آموزش مي‌دهد، همچنين نكته‌هاي مهم كه در اين مطلب از جوان ايراني آورده شده است را در زندگي خود رعايت كنيد. در اين صورت باعث پيشگيري از عوارض جانبي احتمالي شامل آسيب عصبي، نابينايي و همچنين بيماري‌هاي قلبي مي‌شويد. بنابراين علائم پيش ديابت را جدي بگيريد.

 

سؤالاتي كه بايد از پزشك بپرسيد
قبل از قرار ملاقات با پزشك، علائمي كه داريد را يادداشت كرده و تمام داروها، مكمل‌ها و ويتامين‌هايي را كه مصرف مي‌كنيد با خود به همراه ببريد و يا اينكه ليست آن را يادداشت كنيد.

سؤالاتي كه بايد از پزشك بپرسيد را در ادامه اين بخش از جوان ايراني بررسي مي‌كنيم:

چگونه مي‌توان از تبديل‌شدن پيش ديابت به ديابت نوع ۲ پيشگيري كرد؟
آيا بايد دارويي مصرف كنم كه عوارض جانبي پيش ديابت را تجربه نكنم؟
آيا در هفته چه مقدار بايد ورزش كنم؟
از چه غذاهايي بايد پرهيز كنم؟ چه مقدار قند و شكر مي‌توانم مصرف كنم؟
آيا بايد به يك متخصص تغذيه مراجعه كنم؟
آيا برنامه خاصي براي پيشگيري از ديابت توصيه مي‌كنيد؟
پدرم ديابت دارد آيا من هم بايد به‌طور منظم از نظر پيش ديابت غربالگري شوم؟ من قبلاً ديابت بارداري داشتم، آيا بايد به طور منظم و از نظر پيش ديابت آزمايش‌هاي مختلف را انجام بدهم؟
آيا رژيم غذايي وجود دارد كه من بايد رعايت كنم تا به ديابت مبتلا نشوم؟
بهترين سبك زندگي و بهترين گام براي پيشگيري از ابتلا به ديابت چيست؟
آيا من كه پيش ديابت دارم، حتماً به ديابت نوع ۲ مبتلا مي‌شوم؟
پزشك ممكن است اين سؤالات را از شما بپرسد:
آيا به طور منظم ورزش مي‌كنيد؟ براي چه مدت و چند بار در هفته؟
آيا سابقه خانوادگي ديابت داريد؟ يعني در خانواده شما فردي وجود دارد كه مبتلا به ديابت باشد؟!
آيا اين اواخر وزن شما تغيير كرده است؟!
 

پيش ديابت در كودكان
نوزادان و كودكان نيز ممكن است به پيش ديابت مبتلا شوند. افزايش وزن در دوران كودكي يكي از دلايل بسيار مهم درگير شدن با پيش ديابت در آن‌ها است. چند عامل خطر ديگر وجود دارد كه در ادامه بررسي مي‌كنيم.

وزن كم هنگام تولد
به دنيا آمدن از مادري كه ديابت بارداري دارد
سابقه خانوادگي ديابت نوع ۲
دقت كنيد كودكاني كه مبتلا به پيش ديابت هستند، بايد هرسال آزمايش ديابت نوع دو را انجام دهند. هرگونه تغيير وزن و يا علائم ديگري مانند افزايش ادرار، خستگي و يا تاري ديد را جدي بگيريد.

 

آيا پيش ديابت درمان قطعي دارد؟
اگر پيش ديابت داريد بايد آن را جدي بگيريد؟ پيش ديابت زمينه ساز ديابت نوع ۲ است. در ديابت نوع دو بدن نمي‌تواند انسولين كافي توليد كند و يا اينكه نمي‌تواند به درستي از انسوليني كه در بدن توليد شده استفاده كند. اگر بدن نتواند به درستي از انسولين خود استفاده كند، انسولين به جاي اينكه در بدن شما مصرف شود، در خون شما تجمع پيدا كرده و اين قند اضافي باعث مشكلات و عوارض جدي براي سلامتي شما مي‌شود. بنابراين ممكن است مبتلا به عوارض بيماري‌هاي قلبي نيز بشويد. بنابراين هر چه سريع‌تر به پزشك مراجعه كنيد، همچنين توصيه‌هايي كه در اين مطلب به آن اشاره شده را به خوبي مطالعه كنيد.

هرچند پيش ديابت درمان قطعي ندارد، اما مي‌توان نتيجه آن را معكوس كرد. خبر خوب براي شما اين است كه اكثر افرادي كه به پيش ديابت مبتلا هستند مي‌توانند با انجام راهكارهاي مؤثر از مبتلا شدن به ديابت نوع ۲ پيشگيري كنند يا اينكه آن را به تأخير بيندازند.

 

زندگي با پيش ديابت چگونه است؟
اگر شما پيش ديابت داريد، بايد بر روش‌هاي پيشگيري از ديابت كاملاً آشنا باشيد. قدم‌هاي كوچك برداريد. تغيير سبك زندگي شما نياز به زمان و تلاش بسيار زياد دارد. شما نمي‌توانيد تمام تغييرات را يك‌روزه و يكجا انجام دهيد، بنابراين مي‌توانيد از كارهاي كوچك شروع كنيد. به عنوان مثال نوشابه را كنار بگذاريد و به جاي آن آب آشاميدني مصرف كنيد. يا اينكه هرروز به پياده‌روي برويد تا اين‌كه بتوانيد ورزش هوازي را شروع كرده و در پايان روز تغييراتي كه ايجاد كرده‌ايد را جشن بگيريد.



نااميد نشويد
اجازه ندهيد كه شكست‌ها و يا علائمي كه داريد، شما را از مسير خود خارج كند. شما عزيزان بايد بدانيد كه هيچ انساني در روي كره زمين نيست كه كاملاً سالم باشد. هر فردي ممكن است دچار بيماري باشد، اما سعي مي‌كند اطلاعات خودش را از آن بيماري بالا ببرد تا بتواند به بهترين كيفيت زندگي برسد. شما هم يك انسان هستيد، اگر در طول مسير لغزش كرديد و دچار شكستگي شديد، هيچ‌وقت نااميد نشويد. سعي كنيد در اسرع وقت به سبك زندگي سالم خود برگرديد تا سلامتي شما بهبود يابد.


از ديگران درخواست كنيد كه شما را حمايت كنند
انجام كارهاي مربوط به پيشگيري از ديابت به تنهايي سخت است. شما مي‌توانيد از افراد ديگر كمك بخواهيد تا به شما ايده بدهند، شما را تشويق كنند تا در ادامه مسير بتوانيد زندگي بهتري داشته باشيد.



اطلاعات خود را بالا ببريد
در مورد اينكه چه نوع غذايي براي شما خوب است و بايد آن را بيشتر مصرف كنيد، اطلاعات خود را بالا ببريد. حتماً از متخصص تغذيه درخواست كنيد كه براي شما مشاوره تغذيه ترتيب بينند و توصيه‌هاي لازم را به شما بدهند. همان‌طور كه مي‌دانيد غذاهاي پر فيبر و كم‌كالري بهترين نتيجه را براي پيشگيري از ديابت نوع ۲ دارند.

 

رژيم غذايي ديابت چيست؟
احتمالاً نام رژيم غذايي ديابت را بسيار شنيده‌ايد، اما بايد به شما عزيزان بگوييم كه هيچ رژيم غذايي خاصي وجود ندارد. درواقع شما عزيزان بايد غذاهاي خاصي را در اولويت قرار دهيد. شما بايد رژيم غذايي سالمي كه سرشار از غلات سبوس‌دار، ميوه‌ها و سبزيجات، پروتئين‌هاي بدون چربي، لبنيات كم‌چرب است را در برنامه خود قرار دهيد. درواقع مواد غذايي كه سرشار از مواد معدني و ويتامين‌ها است. همچنين چربي و انرژي بسيار كمتري دارند براي شما بسيار مفيد است. شما بايد از چربي‌هاي اشباع‌شده، كربوهيدرات‌هايي مانند نان سفيد و ماكاروني را كاهش دهيد. همچنين ميوه‌ها و غذاهاي شيرين را مصرف نكنيد. خوردن آن‌ها در برخي مواقع اشكالي ندارد، اما شما عزيزان بايد بدانيد كه هميشه نبايد از آن‌ها استفاده كنيد. شما مي‌توانيد برخي از برنامه‌ها را بر روي موبايل خود نصب كنيد تا بتوانيد كربوهيدرات‌هاي مصرفي خود را اندازه‌گيري كنيد.

به بشقاب خود هنگام غذا خوردن سبزيجات تازه اضافه كنيد. سعي كنيد وعده‌هاي غذايي خود را در خانه درست كرده و ميل كنيد، همچنين به جاي نوشابه از آب و يا آبميوه استفاده كنيد.



تمام اين مراحل را به طور جداگانه بررسي مي‌كنيم.

غذاهاي غني از فيبر مصرف كنيد
تغذيه غني از فيبر باعث مي‌شود احساس سيري بيشتري كنيد. دفع راحت‌تري داشته و حركات روده را آسان‌تر مي‌كند. همچنين فيبر باعث پيشگيري از پرخوري شما مي‌شود. فراموش نكنيد كه غذاهاي سرشار از قند، انرژي زيادي به شما وارد كرده و باعث مي‌شود به سرعت احساس خستگي كنيد.

فيبر بالا شامل:

غلات مانند كينوا و جو
نان سبوس‌دار
لوبيا و حبوبات
ميوه‌ها و سبزيجات
 

به حداقل رساندن مصرف كربوهيدرات
به‌طوركلي مواد غذايي كه شاخص گليسمي بالاتري دارند، قند خون شما را سريع‌تر افزايش مي‌دهند. در مقابل غذاهايي با كربوهيدرات كمتر تأثير كمتري بر روي قند شما خواهد گذاشت. بنابراين بر رژيم غذايي خود بسيار حساس باشيد و غذاهايي كه كربوهيدرات پايين دارند، براي شما مناسب‌تر هستند. البته افرادي كه پيش ديابت دارند غذاهاي با كربوهيدرات متوسط نيز مي‌توانند مصرف كنند كه در اين راستا مي‌توان به برنج قهوه‌اي و ذرت اشاره كرد.



مصرف مقدار زيادي آب

همان‌طور كه مي‌دانيد آب بخش بسيار مهمي از هر رژيم غذايي است. اگر شما در طول روز آب كافي مصرف كنيد، براي بدن بسيار مفيد بوده و از كم‌آبي پيشگيري مي‌شود. درواقع به جاي نوشابه‌هاي گازدار، آب‌ميوه‌هاي شيرين و يا نوشيدني‌هاي انرژي‌زا، آب گزينه بسيار سالم‌تري است. البته مقدار آبي كه هرروز مي‌نوشيد بستگي به سطح فعاليت بدن شما دارد. اگر بر حجم ادرار خود نظارت داشته باشيد، مي‌توانيد متوجه شويد كه آيا آب كافي مي‌نوشيد يا خير. دقت كنيد ادرار شما بايد زرد كمرنگ باشد.



گوشت بدون چربي
هرچند كه گوشت‌ها، حاوي كربوهيدرات نيستند اما مي‌توانند سرشار از چربي در رژيم غذايي شما باشند. اگر شما چربي‌هاي ناسالم مصرف كنيد، مبتلا به پيش ديابت شده و همچنين كلسترول شما بالا رفته و مبتلا به بيماري‌هاي قلبي نيز مي‌شويد.

منابع سرشار از پروتئين شامل:

لوبيا و حبوبات
محصولات سويا
تخم‌مرغ
جوجه و بوقلمون
ماهي‌هايي مانند ماهي تن و قزل‌آلا
ميگو
گوشت گاو بدون چربي
ماست يوناني
حتماً قبل از پخت مرغ و بوقلمون پوست آن را بگيريد تا چربي كمتري داشته باشد.

نظارت بر روي مقدار وعده‌هاي غذايي
اگر پيش ديابت داريد الزامي است به اندازه وعده‌هاي غذايي خود نظارت زيادي داشته باشيد. توصيه نمي‌كنيم كه به طور كامل كربوهيدرات‌ها را حذف كنيد، اما مصرف آن را به ميزان حداقل برسانيد. آيا مي‌دانستيد كه اگر كالري بيشتري نسبت به نياز بدن خود مصرف كنيد، اين كالري‌ها به صورت چربي ذخيره شده و باعث افزايش وزن شما مي‌شوند؟ درواقع كالري اضافه باعث ايجاد چربي در اطراف شكم شده و همين مورد يكي از عوامل خطر ابتلا به ديابت است.

تركيب ورزش و رژيم غذايي
فراموش نكنيد اگر پيش ديابت داريد حتماً در كنار رژيم غذايي ورزش هم بايد انجام دهيد. درواقع اين دو بايد در كنار همديگر باشند. در اين مطلب از جوان ايراني به صورت جداگانه در مورد هركدام توضيح مي‌دهيم.

 

پيش ديابتي ها چه نوع ورزشي انجام دهند؟
احتمالاً براي شما اين سؤال پيش آمده كه چه ورزشي براي شما مفيد است. شما مي‌توانيد حداقل ۳۰ دقيقه يا بيشتر ورزش‌هاي هوازي را در اكثر روزهاي هفته انجام دهيد. حتي اگر خسته مي‌شويد مي‌توانيد آن را به سه تا ده دقيقه تقسيم كرده و در طول روز پخش كنيد‌.

سعي كنيد تمرينات خود را با گرم كردن و فعاليت‌هاي سبك به آرامي شروع كنيد. برخي از ورزش‌ها براي افراد لذت زيادي دارد و آن‌ها از انجام آن بسيار هيجان‌انگيز مي‌شوند. به عنوان مثال ممكن است شما از دوچرخه‌سواري در محيط باز لذت ببريد و از اين‌كه باد در موهاي شما جريان پيدا مي‌كند بسيار شاد شويد. برخي از افراد شنا كردن برايشان دل‌چسب است‌. حتي برخي از افراد تمايل دارند يك موزيك پخش كرده و با آن برقصند. به‌طوركلي هر فعاليتي را كه دوست داريد انجام دهيد بيشتر در برنامه روزانه خود قرار دهيد تا روحيه شما حفظ شود.

فراموش نكنيد كه قبل از شروع انجام فعاليت‌هاي ورزشي بايد با پزشك خود صحبت كنيد تا به شما توصيه كند چه ميزان از شدت براي ورزش شما مناسب است. آيا صبح بهتر است ورزش كنيد و يا اينكه بعدازظهر را براي فعاليت خود انتخاب كنيد!

اگر روحيه ورزش كردن نداريد، مي‌توانيد در اطراف منزل يا بلوك خود قدم بزنيد، كم‌كم مسافت پياده‌روي خود را افزايش داده و يا اينكه كمي بدويد.

 

پيش ديابتي ها از استرس دوري كنند
اگر پيش ديابت داريد بايد از عوامل استرس‌زا دوري كنيد، زيرا سيستم ايمني شما را تضعيف كرده و درنتيجه قند شما افزايش پيدا مي‌كند. در اين صورت مستعد ابتلا به ديابت نوع ۲ مي‌شويد! براي اينكه بتوانيد استرس خود را مديريت كنيد، حتماً بايد همان‌طور كه گفتيم ورزش كنيد، همچنين داروهايي مصرف كنيد كه نتيجه درمان آن زودتر حاصل شود.

 

آيا پيش ديابت به ديابت تبديل مي‌شود؟
شما مي‌توانيد به طور كلي نسبت به سبك زندگي و رژيم غذايي كه در نظر مي‌گيريد، نتيجه را معكوس كرده و هيچ‌وقت مبتلا به ديابت نوع ۲ نشويد. درواقع مدت‌زمان ابتلا به ديابت كاملاً بستگي به سبك زندگي شما دارد. به طور كلي اگر علائمي مانند تشنگي زياد، تكرر ادرار، تاري ديد و خستگي زياد داريد حتماً به پزشك مراجعه كنيد.

اما برخي از علائم وجود دارد نشان‌دهنده اين است كه شما به سمت ديابت نوع دو در حال پيشرفت هستيد. اين نشانه‌ها شامل ادرار زياد، افزايش تشنگي و خستگي بيش‌ازحد و همچنين تاري ديد است.

 

سخن پاياني
همان‌طور كه شرح داديم بيماراني كه پيش ديابت دارند، در معرض خطر ابتلا به ديابت نوع ۲ قرار دارند‌. افرادي كه مبتلا به پيش ديابت هستند، گلوكز پلاسماي آن‌ها بالاتر از محدوده طبيعي است، اما كمتر از مقداري است كه به عنوان ديابت نوع ۲ شناسايي كنيم. در اين مطلب از جوان ايراني هر آنچه را كه بايد در مورد پيش ديابت بدانيد را براي شما بيان كرديم. اگر شما عزيزان نيز تجربه‌اي در اين مورد داريد، خوشحال مي‌شويم در انتهاي مقاله بخش نظرات پيام خود را ثبت كنيد.

درمان قطعي پيش ديابت چيست؟ جديدترين توصيه‌هاي خانگي + پزشكي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.